طراحی لوگو


درباره فروشگاه
در این فروشگاه بیشتر سعی خواهیم کرد تا بهترین کتاب های زناشویی را برای نو عروسان قرار دهیم .
موضوعات
کدهای ویژه
Powered By wada.ir

   اقدام پژوهی آموزش نحوه استفاده صحیح از اینترنت به دانش آموزان

سجاد قیاسوند 1397/08/18 دسته بندی : عمومی 4

اقدام پژوهی شماره پانزده : آموزش نحوه استفاده صحیح از اینترنت به دانش آموزان

اقدام پژوهی شماره 15 :

اقدام پژوهی با موضوعچگونه توانستم نحوه استفاده صحیح از اینترنت را به دانش آموزانم بیاموزم

تعداد صفحات: 31 صفحه

قیمت: 2500 تومان

مدل: PDF & Word (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)

آموزش نحوه استفاده صحیح از اینترنت به دانش آموزان

تعداد صفحات : 31 صفحه

قیمت: 2500 تومان

مدل: PDF & Word (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)

مختصری از متن اقدام پژوهی :

 

چکیده

در هزاره سوم ویژگی بدیهی دنیای امروزی نفوذ اجتناب ناپذیر فناوری و اطلاعات توسط تکنولوژی مورد استفاده در همه جوانب زندگی انسان می باشد همه شاهد تولد و رشد روز افزون دنیای مجازی و شخصیت های سه بعدی هستیم که به طور روزمره در ارتباط با آن امور زندگی را می گذرانیم یکی از عرصه های مهم و پهناوری که میزبان فناوری و دانش نو می باشد آموزش و پرورش است.

این واقعیت به صورت امری مقبول و پذیرفته شده در اذهان والدین، مربیان، دبیران و مسئولین شکل گرفته که دانش آموزان ما برای رشد و ترقی می بایست با فناوری های روز دنیا همگام شده و گام های بلند و اساسی را برداشته تا بتوانند در عرصه کسب علم و پیشرفت دانش جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند این اقدام پژوهی بدین منظور انجام گرفته که به همه ی مخاطبین این تغییر و تحول بزرگ در آموزش ، گوشزد نماید که فقط فراهم آوردن امکانات تکنولوژیکی جدید نمیتواند مسئولیت ما را در برابر فرزندانمان اتمام بخشد بلکه ما را در آغاز راهی پرفراز و نشیب قرار می دهد که دائم باید در حال یادگیری می باشیم تا بتوانیم پا به پای فرزندانمان در عرصه نوین دانش پیش رفته و آنان را از خطراتی که آرام و بی صدا بر سر راهشان قرار می گیرد آگاه سازیم و نحوه ی صحیح برخورد با دنیای مجازی را با همه ی رنگ های فریبنده­اش به آنان آموزش دهیم باید بفهمیم که با وجود جذابیت­های فراوان محیطی مانند اینترنت چگونه فرزندانمان را مجاب کنیم که اصول اخلاقی را در همه­ی مراحل ترقی و کسب دانش بکار بگیرد.

در این اقدام پژوهی سعی بر این است که راهکارهای ترغیب دانش آموزان به استفاده ی صحیح از اینترنت را بیان نموده و نقش وظیفه ی خود دانش آموز، اولیاء، دبیران و مسئولین برای رسیدن به این مهم مشخص گردد.

 

فهرست مطالب

مقدمه

بیان مسئله

اهداف

هدف کلی

اهداف جزئی

توصیف وضعیت موجود

گردآوری اطلاعات

تجزیه و تحلیل داده ها

یافته های تحقیق

پیشینه ی پژوهش

الف) پیشینه ی نظری

ب) پیشینه ی علمی

ارائه راه حل های پیشنهادی

انتخاب راه حل ها بر اساس اولویت اهمیت اجرا

اعتبار بخشی به راه حل های انتخابی

نظارت بر اجرای راه حل ها

پیشنهاد اقدام پژوه

گرد آوری شواهد دو

نتیجه گیری

منابع و ماخذ

 

فهرست جداول

جدول شماره 1 

جدول شماره 2 

جدول شماره 3 

 

 

مقدمه

گامهای بلند در پی دبیرانی که بهره ای از علم داشتند، قدم زدن در راهروهای باریک کتابخانه و حس کردن بوی کهنگی کتابها، ورق زدن پر از جستجوی پشت سر هم، سؤالات مکرر از هر کسی که می دانستیم حرفی برای گفتن دارد ..... سالهای گذشته و ما هنوز خاطرات فیلم های کوتاه اما پر از جذابیت را که گاهگاهی دبیر مدرسه برای ما به تصویر می کشید به خاطر داریم، آموختنی های ما پر بود از نگاههای مستقیم و حس های ملموس که در جریان یاد گرفتن داشتیم اینها همه گذشته ولی آموزش و یاد دادن هنوز پابرجاست اما .........

فناوري کامپيوتر بطور وسيع در جامعه گسترش پيدا کرده است و با تمامي جنبه هاي زندگي از مدرسه تا محل کار، خدمات بانکي، خريد و فروش، پرداخت ماليات و حتي راي گيري تلفيق شده است.[5]

مهمترين تغييراتي که اين فن آوري بوجود آورده بوسيله مارشال مک لوهان در يک عبارت خلاصه شده است و آن تبديل جهان به يک دهکده جهاني است. بدين معنا که مردم نقاط مختلف در کشورهاي سراسر کره زمين به مثابه يک دهکده امکان برقراري ارتباط با يکديگر و اطلاع از اخبار و رويدادهاي جهاني را دارند.[1]

امروزه فناوری گسترده و پیچیده ای به نام کامپیوتر در جامعه گسترش پیدا کرده و با تمام جنبه های زندگی از مدرسه تا محل کار تلفیق شده است. امروزه این فناوری نقش مهمی را در زندگی کودکان و نوجوانان ایفا می کند و این نقش به سرعت در زندگی آنان پر رنگ تر می شود. آمار نشان می دهد که کودکان 17 – 3 سال در سال 1996 به میزان 48% از کامپیوتر استفاده می کردند در سال 2000 به 70% رسیده اند. استفاده از اینترنت نیز از 15% به 52% افزایش یافته است. علی رغم جنبه های مثبت از قبیل جنبه های آموزشی و ارائه خدمات ارتباطی رایانه جنبه های منفی هم دارد استفاده غیر معقول باعث مضراتی فیزیکی مانند مشکلات بینائی، صدمات سیستم اسکلتی، چاقی و مشکلاتی در ارتباط با خانواده و اعتیاد الکترونیکی می شود.

کشور ما از نظر بهره مندی از اینترنت در بین 178 کشور جهان رتبه 87 را دارد بر اساس طبقه بندی اتحادیه جهانی جزء کشورهای متوسط به شمار می رویم. 35% از استفاده کنندگان اینترنت را قشر جوان و نوجوان تشکیل می دهند از آنجا که این فناوری در همة عصرهای زندگی دانش آموزانی ما پا گذاشته مهم است که بدانیم چگونه این تکنولوژی می تواند رشد و تکامل نوجوانان را بهبود بخشد بالاخص در محیط گسترده و پر تلاطم مدارس که استفاده از رایانه و اینترنت امری بدیهی و رو به افزایش است.

در این اقدام پژوهی سعی بر این است که مزایا و معایب استفاده از اینترنت توسط دانش آموزان بررسی شود سپس به روشهای صحیح برخورد والدین و دبیران در رابطه با مشکلات موجود در این مبحث بپردازیم و راه کارهای اصولی مواجهه با این موضوع را ارائه نمائیم.

بیان مسئله

در راه پر فراز و نشیب سالهای آموزشی مسائل، مشکلات و تجربیات گوناگونی بر سر راه آدمی قرار می گیرد که اگر با دیدی خوشکامانه و عمیق به مسئله بنگریم می توان صدها مطلب قابل توجه برای بررسی پیدا کرد و به جستجو و تحلیلعلمی در مورد آنها پرداخت. اینجانب مهناز ترکمان بعد از 23 سال تجربه موضوعی که در حال حاضر قصد تحلیل و پژوهش در مورد آن را دارم مربوط به استفاده صحیح دانش آموزان از اینترنت می باشد. لازم به ذکر است که مدرسه محل خدمت من مدرسه شاهد است که مدرسه ای خاص است و دانش آموزان و دبیران و پرسنل آموزشگاه همه با رایانه و کاربردهای فراوانش درگیر هستند. آنچه باعث شد من موضوع نحوه ی استفاده صحیح از اینتر نت توسط دانش آموزان را برای اقدام پژوهی انتخاب نمایم.

از ابتدای سال آموزشی و شروع تدریس توسط همکاران تغییرات چشمگیری در نحوة تدریس دیده می شد. تکالیفی را که به دانش آموزان داده می شد حالت پژوهشی و تحقیقی به خود گرفته بود. در جریان بحث همکاران در مورد تحولات رخ داده در کتابها و نوع تدریس بودم به خوبی تغییرات، چالش ها و نگرانی دانش آموزان را در انجام کارها و تکالیف محوله می دیدم آنها برای گردآوری مطالب جدید و رقابت با دوستانشان بهترین راه را همین اینترنت و دریای بیکران اطلاعات تشخیص داده بودند. پس از گذشت مدتی سؤالاتی را در مورد استفاده از رایانه و تأثیر آن در درسهایشان از دانش آموزان پرسیدم:

  1. نظرتان در مورد تدریس به روش الکترونیکی توسط دبیران چیست؟
  2. سؤالاتی که خارج از محدوده ی کتاب می خواهید جواب دهید چگونه آماده پاسخگویی می کنید؟
  3. چند نفر از شما مستقیماً به رایانه و اینترنت دسترسی دارید؟
  4. به جز موارد علمی چه مطالب دیگری دوست دارید در اینترنت جستجو کنید؟

از پاسخی که دانش آموزان به این سؤالات دادند فهمیدم که عده ای در حسرت دسترسی یه رایانه هستند و عدة دیگر هم در معرض خطر گشت های جذاب اما خطرناک در فضای مجازی اینترنت هستند دانش آموزان به دنبال دستیابی به جواب سؤالات درسی و انجام یک تحقیق ساده پا به عرصه ای جدید از کاملترین منبع دانستنی­ها می گذراند جائی که نه والدین و نه دبیران نمی توانند همیشه حاضر و ناظر به آن باشند و خطرات جدی و بسیاری در کمین دانش آموزان است که با ذهنی جویا مستعد هر نوع آموزشی هستند این زنگ خطر باعث شد که راههای صحیح استفاده از اینترنت و خطرات جتنبی آنرا مورد پژوهش قرار دهم.

اهداف

با انجام این اقدام پژوهی می توان فقط زنگی را به صدا در آورد که والدین را نسبت به یک پدیده بسیار مهم که بر سر راه فرزندانشان قرار دارد آگاه کند و بطور کلی مزایا و معایب و نحوه برخورد با آنرا گوشزد نماید. نه اینکه ما ادعای حل کامل مشکلات استفاده از اینترنت را داشته باشیم.

هدف کلی:

  • آموزش صحیح استفاده از اینترنت به دانش آموزان

اهداف جزئی:

  • افزایش سطح آگاهی والدین در مورد مزایا و معایب استفاده از اینترنت
  • آموزش خویشتن داری و تقویت فطرت نیکوی درونی دانش آموزان در مواجهه با جاذبه های منفی
  • تغییر نگرش منفی و سطحی والدین نسبت به فناوری های جدید
  • اتخاذ برنامه های مدون و قابل قبول برای فرزندان در مورد استفاده از رایانه و اینترنت
  • آشنایی و آموزش والدین در مورد رایانه بصورت سطحی و مورد نیاز

توصیف وضعیت موجود

اینجانب ........ مدت ......... سال است که در آموزش و پرورش در حال خدمت می باشم. و هم اکنون در آموزشگاه ......... در سمت معاونت اجرایی در حال خدمت به دانش آموزان می باشم. تعداد دانش آموزان این آموزشگاه 203 نفر است که تقریبا اکثر آنها با اینترنت و رایانه در ارتباط هستند. با گذشت چند هفته اول سال تحصیلی و رونق گرفتن سیر صعودی تدریس و امور آموزشی در مدرسه مراجعاتی توسط والدین داشتیم و اعتراض آنان را در این مورد شنیدیم که بچه­ی آنها فقط به چند درس علاقه نشان داده و وقت خود را کامل صرف موضوعات خاص می نماید. موارد دیگری به چشم می خورد که از تغییرات رفتاری در نوع حرف زدن و حتی پوشش دانش آموزان خبر می داد و یا حتی در بعضی موارد ما شاهد بی میلی دانش آموزان نسبت به شنیدن و درک مطالب مذهبی، تاریخی و به قول خودشان کهنه ی مربوط به گذشته بودیم. در اولین جلسه ی انجمن اولیاء که تشکیل شدد همه ی این موارد توسط والدین بازگو شده و به شکل جدید در برابر ما مجسم شد. شواهد حاکی از آن بود که برخی از والدین از میزان استفاده فرزندانشان از رایانه و تأثیرات آن حسابی کلافه و شاکی بودند. ما بدون هیچ پیش داوری در مورد دلیل تغییر رفتار دانش آموزان اولین و بارزترین موضوع مرتبط با این بحث را اینترنت و چگونگی استفاده از آن را شالوده ی اصلی مشکل بوجود آمده دانستیم. بنابراین من به عنوان اقدام پژوه باید اطلاعاتی را برای بررسی وضعیت موجود جمع آوری می کردم.

 

گردآوری اطلاعات

  • بررسی نحوه آموزش دروس مختلف و میزان ارتباط آنها با دنیای مجازی برای رفع نیازهای علمی

نام درس

فیزیک

شیمی

ریاضی

دین و زندگی

ادبیات­فارسی

ورزش

زیست­شناسی

میزان ارتباط و استفاده از اینترنت

60%

30%

60%

20%

40%

 

50%

جدول شماره 1

 

  • میزان سطح سواد والدین

کم سواد

دیپلم

دیپلم تا لیسانس

لیسانس و بالاتر

12%

34%

29%

15%

جدول شماره 2

 

  • میزان دسترسی به رایانه و اینترنت خانگی

افرادی که به رایانه دسترسی ندارند

افرادی که فقط به رایانه دسترسی دارند

افرادی که دائم به اینتر نت دسترسی دارند

47%

19%

34%

جدول شماره 3

 

براساس اعلام (NCH) و تسکوتله کام[2] در سال 2006 میلادی دو سوم از والدین ناتوان از آگاهی از نمونه استفاده فرزندانشان از اینترنت هستند در حقیقت آنها به هیچ وجه نمی توانند ارتباطات اینترنتی فرزندانشان را کنترل کنند و این به نگرانی حاد در میان والدین تبدیل شده است.

براساس اطلاعات بدست آمده می توان اینگونه تفسیر نمود که استارت اولیه و جرقه ای که در ذهن دانش آموز زده می شود که به سمت اینترنت برای جمع آوری اطلاعات روانه شود در کلاس درس زده می شود. (جدول شماره 1).

نکته­ی مهم بعدی تجربه نداشتن دانش آموز در مورد فضای مجازی و عدم آگاهی در مورد چگونگی استفاده از دریای بیکران دانستنی های اینترنت است آنان بدون هیچ پیش زمینه ای اینترنت را به خاطر سهولت دسترسی و تنوع مطالب برای انجام تکالیف محوله ی درسی بر می گزینند و بی خبر از اینکه بر سر راهشان چه خطراتی نهفته است. پس از گروه اول که دبیران و مربیان هستند فیلتر دومی که دانش آموزان از دید آنان عبور می کنند والدین هستند که مهمترین عامل دخیل در میزان کنترل آنان سطح سواد و آگاهی شان نسبت به علم و تکنولوژی جدید می باشد که در صورت کافی نبودن آگاهی و سواد ناخواسته فرزندشان را به سمت کسب تجربه های پر خطر و خارج از کنترل خود می فرستند. براساس جدول شماره 2 می توان میزان آگاهی و تسلط والدین را بر دانش آموزان در حین استفاده از اینترنت سنجید.

موضوع قابل توجه دیگر نوع دسترسی دانش آموزان به رایانه و شبکه های اینترنتی می باشد. مسلماً آنانی که فقط در ساعات معین در طول روز و خارج از منزل در مراکز کامپیوتری و کافی نت ها موفق به استفاده از اینترنت هستند. محدودتر از افرادی هستند که بطور شبانه روز در منزل به اینترنت دسترسی دارند. (جدول شماره 3).

برای گردآوری داده­های بیشتر در زمینه­ی شاخص های کیفی وضع موجود پرسش نامه ای تدوین کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دادم.

پـــرســـــش هـــا

پاسخ دانش آموزان

بله

خیر

1- به نظر شما کتاب بهترین منبع بدست آوردن مطالب جدید است؟

2- آیا نداشتن رایانه به پیشرفت تحصیلی شما آسیب می رساند؟

3- آیا کسانی که به اینترنت دسترسی دارند موفق تر از دیگرانند؟

4- آیا شما از ورود به فضای اینترنت و استفاده از آن لذت می برید؟

5- به نظر رایانه در موفقیت تحصیلی شما تأثیر دارد؟

6- به نظر شما اینترنت بهترین منبع برای پاسخگویی نیازهای علمی شماست؟

7- آیا تمایل دارید هنگام کار با رایانه والدین در کنار شما باشند؟

8- آیا برای سرگرمی و تفریح وارد سایت های مهیج اینترنت می شوید؟

9- از اینکه دبیران به شما فعالیت خارج از کلاس می دهند راضی هستید؟

10- آیا مایلید به تنهایی از رایانه و اینترنت استفاده کنید؟

 

 

 

تجزیه و تحلیل داده ها

طبق نظرسنجی براساس پرسش نامه ی فوق که در اختیار نمونه 203 نفری آموزشگاه شاهد  قرار گرفت. 21% کتاب را منبع مناسبی می دانستند- 58% موافق کمک اینترنت و رایانه در پیشرفت تحصیلی بودند- 74% پس از ورود به اینترنت به دنبال بازیها، سرگرمی وسایتهای متفرقه می رفتند- 72% موافق بودند که بهترین منبع برای پاسخگویی سؤالات درسی و علمی اینترنت است- 39% موافق بودند که دبیران فعالیت خارج از کلاس رایانه ای و اینترنتی به آنها محول نمایند- 83% مایل بودند هنگام کار با رایانه و استفاده از اینترنت تنها باشند.

از آنجا که نوجوانان و جوانان بخش مهمی از سرمایه انسانی جامعه را تشکیل می دهند تغییرات اجتماعی-فرهنگی این نسل باعث دگرگونیهای عظیمی در سطوح دیگر جامعه می شود اینترنت به عنوان یکی از کارآمدترین رسانه های جهانی امروزه پا به فضای خانواده ها گذاشته است و به روی جوانان و نوجوانان تأثیرات مثبت و منفی را می گذارد و مدرسه نیز یکی از شاه راههایی است که می توان این تغییرات را بطور ملموس دید و نسبت به آنها حساس شد نوجوانان به شدت شیفته ابراز لیاقت و اظهار وجود و شایستگی هستند به همین دلیل رو به راههای مختلفی می آورند که اطلاعات و دانستنی های خود را افزایش دهند تا حرفی برای گفتن داشته باشند از طرفی دنیای امروزه می طلبد که انسان دائم به روز باشد محدودیت زمان و مکان برداشته شده و این خود باعث تضعیف کنترل والدین، اولیاء و مربیان دانش آموزان شده است.

مطالعات انجام شده نشان می دهد اغلب والدین زمانی از نحوه ی استفاده فرزندشان از اینترنت آگاه می شوند که او حداقل یکماه است که از سایت های غیراخلاقی دیدن کرده و با افراد جدیدی آشنا شده و این امر خود باعث تغییر و تحول رفتاری کودکان و نوجوانان می شود.

با ورود یک تکنولوژی جدید به جامعه در صورتی که آمادگی لازم برای پذیرفتن و نحوه صحیح استفاده از آن وجود نداشته باشد به دلیل عدم آگاهی، حجم بالای تقاضا و سرعت انتشار آن جامعه دچار شوک شده و مضراتی را بدنبال دارد.

اگر کودک مدت زمان زيادي را در مقابل صفحه کامپيوتر بگذراند او را از ورزش و ديگر فعاليتهاي که براي تکامل وي مفيد مي باشد بي بهره مي کند. بعلاوه کودکان ممکن است در معرض محتويات خشن و جنسي که در حد سن آنها نيست قرار گيرند. [5]

دسترسي به چنين مطالبي ممکن است کاملا تصادفي يا عمدي باشد. هر دو اين طريق دستيابي مورد توجه متخصصان بوده است و هشدارهاي مکرر داده شده که صدمات بهداشت رواني از طريق اين گونه برنامه ها به کودکان و نوجوانان بويژه در ايجاد مسائلي مانند انحرافات جنسي، خشونت، اعتياد، رفتارهاي ضد اجتماعي، سست شدن مباني خانواده، اشاعه جرم و جنايت در طيف وسيع در بسياري موارد جبران ناپذير است.[3]

یافته های تحقیق

اینترنت تاکنون تاثیر بسیار عمیقی بر جوامع امروزی گذاشته است. تاثیری معادل اختراع ماشین و تلفن و... بر زندگی روزانه انسانها گذاشت.

اینترنت دارای دو مولفه اصلی است؛ میزان اطلاعات در دسترس و دوم سرعت انتقال این اطلاعات.

در طول تاریخ، اطلاعات همواره یک ابزار بسیار قدرتمند برای جهت دهی به اجتماع و همچنین معرفی جامعه است. در دوران باستان، تنها روحانیون و ثروتمندان به اسناد مکتوب دسترسی داشتند. با اختراع ماشین چاپ امکان گسترش دانش و اطلاعات جمع آوری شده به افراد بیشتری فراهم شد که از تاثیر انتشار این اطلاعات و علوم در تغییر جوامع از کشاورزی به صنعتی نمی توان چشم پوشید.

در حال حاضر با ظهور کامپیوتر و اینترنت، تغییر جهت به سوی جامعه اطلاعاتی با تاکید بیشتری بر جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات و درک مطالب رخ داده است.

اما متاسفانه مدارس ما در آماده سازی جوانان برای موقعیت های کاری کامپیوتر محور، عقب مانده است. به طوری که کارشناسان قادر به پیش بینی وضعیت تقاضای کار در 10 سال آینده نمی باشند. اینترنت یک فرصت عالی و یک چالش واقعی برای آموزش و پرورش ما ایجاد کرده است. و البته از طرفی هم به صورت یک منبع جامع اطلاعاتی و جهانی به صورت یکسان

 

 

 


[1]  شفيعي شفيع. اينترنت و نقش آن در زندگي اجتماعي

[2]Tesco Telecom

[3]  شاملو، سعيد، بهداشت رواني، ص 147-156


تعداد بازدید : 1713
خرید و دانلود | 3,000 تومان

گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط

تبلیغات
جدیدترین
پر طرفدارترین
پیشنهاد ما
تصادفي