طراحی لوگو


درباره فروشگاه
در این فروشگاه بیشتر سعی خواهیم کرد تا بهترین کتاب های زناشویی را برای نو عروسان قرار دهیم .
موضوعات
کدهای ویژه
Powered By wada.ir

   پايان نامه كارشناسي ارشد "M.Sc" گرایش مهندسي فرايند : بررسي عوامل مؤثر بر راندمان كوره‌هاي دوار سيمان از ديدگاه بهره برداري و آناليز شيميايي خوراك كوره /ورد/ 230 ص

masoud 1393/08/22 دسته بندی : مهندسی شیمی 0

چكيده

سيستم پخت سيمان مهمترين و اساسي‌ترين بخش يك واحد توليدي سيمان مي‌باشد، به طوريكه ظرفيت اسمي كارخانه‌هاي سيمان براساس ميزان توليد روزانه(24 ساعته) كوره بنا نهاده شده و ظرفيت دپارتمانها- تجهيزات و ماشين آلات- سيلوهاي ذخيره مواد خام- كلينكر و سيمان نيز بر پايه ظرفيت توليد كوره طراحي و ساخته مي‌شود.

لذا راندمان كوره يكي از پارامترهاي مهم در بخش توليد بوده و تلاش در جهت به ظرفيت رساندن و سپس بالا بردن راندمان توليد كوره از مهمترين اهداف تيم مديريتي و پرسنل فني كارخانه‌هاي سيمان مي‌باشد. در اين پروژه سعي بر اين است كه پس از ارائه شناخت كلي از خط توليد سيمان دو فاكتور بسيار مهم و ارزشمند يعني عوامل موثر بر راندمان كوره‌هاي دوار سيمان از ديدگاه بهره‌برداري و آناليز شيميائي خوراك كوره ارزيابي شده و مورد تاثير هر كدام از دو عامل مذكور پس از شناخت موضوعات و مسائل مطروحه به بررسي مشكلات موجود پرداخته و راه‌حلهايي صحيح جهت برخورد با اين گونه مسائل ارائه شود تا انشاءالله بدين وسيله هدف اصلي از ارائه اين پروژه محقق شود.

فهرست و مقدمه در ادامه مطلب

مقدمه

1- سيمان چيست؟

سيمان گردي است نرم جاذب آب و چشبانده خرده سنگ كه اساساً مركب است از تركيبات پخته شده و گداخته شده اكسيد كلسيم با اكسيد سيليس اكسيد آلومينيوم و اكسيد آهن.

ملات اين گرد قادر است به مرور در مجاورت هوا يا در زير آب سخت شده و ضمن داشتن ثبات حجم مقاومت خود را حفظ نموده و در فاصله 28 روز در زير آب ماندن داراي حداقل مقاومت 25 نيوتن بر ميليمتر مربع باشد.

2- مقدمه‌اي كوتاه از تاريخچه صنعت سيمان

اختراع كوره دوار سيمان در سال 1885 ميلادي توسط Fredrik ransom در انگلستان به ثبت رسيد. اولين كوره ران سام 1.5 متر قطر و 7.5 متر طول داشت.

سوخت كوره دوار در آمريكا مايع(نفت كوره) و در المان پودر ذغال‌سنگ بود و خوراك كوره هم به صورت دوغاب و هم به صورت پودر تهيه مي‌گردد. كلينكر خروجي از كوره وارد استوانه عمودي يا استوانه دواري مي‌شد و توسط هوا خنك مي‌گرديد و هواي خروجي از خنك‌كن جهت سوختن ذغال يا نفت كوره مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

تكنولوژي جديد سيمان براي اولين بار با راه‌اندازي كوره 100 تني سيمان ري در نزديكي كوه بي‌بي‌شهربانو و در سال 1312 در ايران متولد شد. راه‌اندازي كارخانه سيمان ري به مفهوم ايجاد شتاب در نوسازي و صنعتي شدن كشور بود و از اين رو سهم اين كارخانه در پي‌ريزي بسياري از كارخانه‌ها و تاسيسات صنعتي دانشگاهي بهداشتي كشاورزي و... استثنائي و در خور توجه است.

در حال حاضر پروژه‌‌هاي بسياري در نقاط مختلف كشور در دست اجرا مي‌باشد كه بسياري از آنها تا سال 1390 به توليد خواهند رسيد با راه‌اندازي اين پروژه‌ها ظرفيت توليد سيمان ايران به حدود 70 ميليون تن در سال خواهد رسيد كه معادل 2.5 درصد توليد سيمان جهان خواهد بود.

ضمناً مصرف سرانه سيمان در كشور در حال حاضر حدود 450 كيلوگرم است كه بالاتر از متوسط مصرف جهاني(340 كيلوگرم) مي‌باشد.

3- عنوان پروژه:

عوامل موثر بر راندمان كوره‌هاي دوار سيمان از ديدگاه بهره‌برداري و آناليز شيميائي خوراك كوره:

عوامل متعددي بر راندمان كوره‌هاي دوار سيمان موثر مي‌باشند كه مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

  1. عوامل موثر از ديدگاه بهره‌برداري
  2. عوامل موثر از ديدگاه آناليز شيميائي خوراك كوره
  3. عوامل موثر از ديدگاه طراحي و تكنولوژي ساخت تجهيزات سيستم پخت
  4. عوامل موثر از ديدگاه طراحي و ساخت دستگاهاي مرتبط با سيستم پخت
  5. مديريت صحيح به همراه آموزش و بهره‌برداري صحيح از منابع انساني
  6. ساير موارد مرتبط در جهت بهبود عملكرد كوره دوار سيمان به عنوان يك راكتور پيچيده شيميايي

4- با توجه به 7 سال سابقه بهره‌برداري اينجانب از كوره دوار واحد يك شركت سيمان همگتان و همچنين تجارب و آموخته‌هاي اينجانب از پيشكسوتان صنعت سيمان كشور از طريق شركت در دوره‌ها و همايشها و سمينارهاي متعدد باعث شد كه ضمن بهره‌گيري از توفيقات خداوند منان و مساعدت و راهنمائي اساتيد بزرگوارم آقايان دكتر اميدخواه و دكتر ارجمند در پايان تحصيلات تكميلي در مقطع كارشناسي ارشد به بررسي دو عامل مهم بر راندمان كوره‌هاي دوار سيمان يعني عوامل موثر از ديدگاه بهره‌برداري و آناليز شيميايي خوارك كوره بپردازيم و توضيح اينكه در اين پروژه هر عاملي كه از دو ديدگاه مذكور باعث افزايش مدت كاركرد كوره شده و در عين حال توليد كوره را در حداكثر ظرفيت ممكن قرار دهد مدنظر قرار گرفته است.

5- روند بررسي اين دو عامل به طور مختصر به شرح ذيل مي‌باشد:

در فصل اول: جهت آشنائي با صنعت توليد سيمان طرحي از يك كارخانه سيمان با تكنولوژي روز دنيا ارائه شده است كه زمينه آشنائي كلي با اين صنعت فراهم شده است.

در فصل دوم: اجزاء تشكيل دهنده سيستم پخت سيمان به طور كامل تشريح شده است.

در فصل سوم: بحث اصلي پروژه شروع شده و تا پايان مبحث پروژه يعني فصل دوازدهم به بررسي عوامل موثر بر راندمان كوره‌هاي دوار سيمان از دو ديدگاه ذكر شده پرداخته شده است.

در فصل چهارم: متغيرهاي كنترل سيستم پخت معرفي شده و به تشريح اهميت پارامترهاي مذكور پرداخته شده است.

در فصل پنجم: رعايت اصول كوره باني.

در فصل ششم: اولين گرم كردن سيستم پخت.

در فصل هفتم: اولين راه‌اندازي سيستم پخت تشريح شده است.

در فصل هشتم: گرفتگي‌هاي سيستم پخت.

در فصل نهم: نسوزكاري سيستم پخت سيمان.

در فصل دهم: فرسايش مواد نسوز در سيستم پخت.

در فصل يازدهم: رعايت نكات ايمني در سيستم پخت تشريح شده است.

در فصل دوازدهم: عوامل موثر بر راندمان كوره‌هاي دوار سيمان از ديدگاه اناليز شيميائي خوراك كوره شامل شناخت ماهيت سيمان و پخت مواد و همچنين تنظيم مناسب مواد جهت خوراك كوره مورد بررسي قرار گرفته است.

در پايان پروژه منابع مورد استفاده در ارائه اين پروژه تحت عنوان مراجع ذكر گرديده است.


تعداد بازدید : 3174
خرید و دانلود | 9,850 تومان

گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط

تبلیغات
جدیدترین
پر طرفدارترین
پیشنهاد ما
تصادفي