طراحی لوگو


درباره فروشگاه
در این فروشگاه بیشتر سعی خواهیم کرد تا بهترین کتاب های زناشویی را برای نو عروسان قرار دهیم .
موضوعات
کدهای ویژه
Powered By wada.ir

   پايان نامه:كارشناسي رشته علوم اجتماعي گرايش مردم شناسي موضوع: مونوگرافي روستاي حصاربن

masoud 1393/09/18 دسته بندی : علوم اجتماعی و تربیتی 0

مقدمه:

اصطلاح مردم شناسي Ethnologie همان كاربرد سنت فرانسوي آن است كه در مكاتب آمريكايي و انگليسي به «انسان شناسي اجتماعي و فرهنگي»

(Antropoloqiesocialeet Culturelle) تعبير مي‌شود.

«ماري- كلود شامها» انسان شناس فرانسوي مي گويد. عبارت انسان شناسي يا در آنتروپولوژي» به معناي «علم انسان» آمده است. تا قرن نوزدهم انسان شناسي همان مطالعه خصوصيات و طبيعت انسان بوده كه خطوط جسماني نشانه هاي فرهنگي، فكري و ذهني را در برمي‏گيرد. بعدها با پيشرفت علوم و كاوشهاي اصولي انسان شناسان علم انسان شناسي نيز توسعه بيشتري يافت و تنها به خصوصيات طبيعي انسانها محدود نشد بلكه به دو شاخه مشخص يعني انسان شناسي فرهنگي يا مردم شناسي و انسان شناسي جسماني تبديل گشت كه شاخه نخستين (مردم شناسي) اين علم خطوط تمدن و فرهنگ يا خصيصه‏هاي فرهنگي گروههاي انساني را بررسي مي كند و انسان شناسي جسماني يعني واژه‏اي كه بيش از همه در كشور فرانسه از آن صحبت شده است و امروز جاي خود جاي خود را به در انسان شناسي زيستي Antropoloqie Biologique داده است طبيعت، دنياي تغييرات و دلايل تحولات زيستي و تكامل گروههاي انساني را مورد مطالعه قرار مي دهد. (عسگري خانقاه/1373 و ص 12و11)

شناخت محيط و حوادث پيرامون از آغاز زندگي مورد توجه انسان قرار مي گيرد و نخستين انسانها هم از آن مستثني نبوده اند. آنان در باب جهان مي انديشيدند و تا حوادث را تبيين نمي‏كردند آرام نمي گرفتند. آرام آرام بشر ازشناخت هاي مبتني بر حجيت،پر رمز و راز و حتي منطقي راه به سوي شناخت علمي گشود و اينجا خود را در تجربه، تحقيق مشاهده به آزمايش و تعقل يافت (ساروخاني/ 1377 / ص 26)

تاريخچه مونوگرافي درجهان و ايران:

اين نوع تحقيقات البته به صورتي تجربي براي اولين بار توسط جان هاروارد انگليسي در سال 1774 در مورد يك گروه از زندانيان صورت گرفت كه لازم به تذكر است كه به اين تحقيقات هيچ نوع اهميتي داده نشده و مورد استقبال قرار نگرفت. (پورافكاري/-/صص 12و11/

بعد از آن دانشمندان فرانسوي به نام كوپله در قرن 19 ميلادي يكسري تحقيقات را انجام داد و مونوگرافي را با محاسبات آماري تلفيق نمود. اين تحقيقات در اواسط قرن 19 ريشه اي روستايي و دهقاني پيدا كرد كه بنابر دلايلي نظير حركات سريع و تحولات گوناگون بود كه متعاقب به بررسي بودجه اقتصادي خانواده‏هاي كارگران پرداخت مونوگرافي‏هايش را جهت اين تحقيقات بكارگرفت ودر سال 1855 ميلادي آنها را به چاپ رسانيد.

و در قرن 20 ميلادي مطالعه و تحقيقات گروههايي اجتماعي و قشرهاي اجتماعي به صورت دقيق تر و با كندو كاو بيشتر دراروپا بخصوص در فرانسه تحقيقات وسيعي به شكل مونوگرافي صورت گرفت در ايران مطالعه درباره ده و مناطق روستايي در دوره‏هاي اخير در حدود 90 سال پيش در دوره قاجاريه توسط اعتقاد السلطنه انجام گرفت وي در كتابي به نام مطلع الشمس(3جلدي)

تعدادي از دهات شمالي ايران رامونوگرافي كرده است پس از بين مطالعاتي كه درباره روستاها انجام شده جالب ترين آنها كتاب «فرهنگ روستايي»

دكتر بهرامي مي باشد كه هنوز اهميت خود را دارد. و در بين جنگ جهاني دوم و پس از آن بخصوص در سالهاي 32-21 پاره اي مطالعات روي زندگي دهقانان ايراني توسط بعضي از گروهها انجام گرفت.

اين تحقيقات از ديدگاه جامعه شناسي ضعيف بوده و تنها به جنبه هاي سياسي آن توجه شده بود تحقيقات روستايي از ديدگاه جامعه شناسي با ساير تحقيقات اجتماعي از حدود سال 1337 در دانشگاه تهران، موسسه مطالعات وتحقيقات اجتماعي آغاز شده است و از همان سال. تدريس جامعه شناسي روستايي و تحقيق بخصوص مونوگرافي دهات آغاز شده است و به دنبال آن بخش تحقيقات روستايي موسسه تاسيس گرديد.

در چند سال اخير مطالعات و آموزش مسائل روستايي وتحقيقات در چند شهر و دانشگاههاي ديگر ايران مانند شيرازان تبريز دانشگاه ملي و اصفهان نيز شروع شده (فردي/1355/ صص2-1)


تعداد بازدید : 3737
خرید و دانلود | 3,850 تومان

گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط

تبلیغات
جدیدترین
پر طرفدارترین
پیشنهاد ما
تصادفي